A Biztos Kezdet szemlélet megjelenésének elősegítése a szakemberek és szülők kapcsolata tekintetében kapcsolódó szolgáltatásokban. A biztos kezdet szemlélet minél szélesebb körben történő megerősítése.
A tevékenység elsősorban a településen halmozottan hátrányos körülmények között élő 0-5 éves gyermekeket és szüleiket célozza, de nem zárja ki a településen élő nem hátrányos helyzetű gyermekeket sem. A halmozottan hátrányos helyzetben élő családok általában több gyermeket nevelnek, magas arányban a roma lakosság köréből kerülnek ki, iskolai végzettségük többnyire alacsony, magas a munkanélküliek aránya.
A leghátrányosabb településeken, a magas szegénységi kockázatban élő családok számára a kora gyerekkorban elérhető preventív foglalkozások a későbbi iskolai sikerekhez járulhatnak hozzá. A gazdasági, kulturális, vagy egyéb okokból hátrányos helyzetben élő, elsősorban óvodás kor alatti gyerekek a lehető legkorábbi életszakaszban fognak segítséget kapni a készségeik és képességeik kibontakoztatásához.
A program megvalósítása során a résztvevők ismeretek szereznek, és gyakorlati tapasztalatokra tesznek szert a gyerekfejlődés, kora gyerekkor jelentőségéről. Lehetőségük nyílik élményszerű együttlétre a gyerekeikkel és ezzel egy időben személyes problémáikra is választ kaphatnak a megfelelő szakemberektől. Saját élményen keresztül bővítik tudásukat. A program megvalósítás során olyan egészségügyi ismeretekre is szert tehetnek, amellyel segítségére lehetnek közvetlen környezetüknek is.
A hasonló programokat megvalósító szakemberek közötti tapasztalatcsere erősíti a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben dolgozók mindennapi szakmai munkáját, az érintett kistérségekben az egymás közötti együttműködést és a közös fellépés lehetőségét. A tevékenység kapcsolódik a projekt hosszú távú és közvetlen céljaihoz is: elősegíti a gyermekeket és családjaikat érintő szolgáltatások összehangolását és fejlesztését. Közreműködik a helyi szükségleteken alapuló térségi gyermekjóléti, oktatási, ifjúsági, közösségi, kultúra, sport szolgáltatások fejlesztésének megalapozásában, és abban is, hogy hatékonyabbá váljon az intézmények közötti munkamegosztás.
A kevés számú munkatárs jelentős leterheltség mellett dolgozik, ez a munkakörnyezet kevés lehetőséget hagy az innovációk, a jó gyakorlatok bevezetésére. A korai kiégés jellemző e területen dolgozókra, ennek érdekében igyekszünk olyan munkakörülményeket teremteni, ami könnyebbé teszi a mindennapjaikat
A szupervízió alkalmazása nélkülözhetetlen a segítő foglalkozásúak – köztük a szociális alapellátás területén személyes gondoskodást végző szakemberek – hivatás-gondozásában, saját mentálhigiénéjében, szakmai továbbképzésében és munkájának minőség-biztosításában. A szakmaközi hálózatos gondolkodás érdekében fontos, hogy minden érintett szakember saját álláspontját, szakterületét képviselve tudjon a közös célért együttműködni.
Célja elősegíteni a szakmai kompetencia megerősödését, a szakmai szerepek tisztázását, a munkahelyi hatékonyságot. Elősegíti a konfliktus- és agressziókezelés eredményesebbé tételét, a változásokhoz való alkalmazkodás, a rugalmas helyzetértékelés módszerének megismerését és használatát. Helyi szakemberek számára évente 2-3 napos szakmai műhely/workshop/tréning, mely lehetőséget adna kiszakadni a mindennapi munkából, ugyanakkor a kollégák közötti együttműködést is erősítené.
A szociális szférában kevés számú munkatárs, jelentős leterheltség mellett dolgozik. Ez a munkakörnyezet kevés lehetőséget hagy az innovációk, a jó gyakorlatok bevezetésére, a környezetünkben hasonló feladatkörben dolgozó szakemberek, intézmények munkájának megismerésére. Ezért tartjuk fontosnak, hogy az edelényi járás szociális, gyerekjóléti és közoktatási intézményeiben dolgozók munkáját pozitívan befolyásolhatja, ha a hasonló körülmények és feltételek között dolgozók jó módszereivel, gyakorlatával ismerkedhetnek meg, amelyeket be tudják építeni saját mindennapi gyakorlatukba.
Alapvetés: a gyermekszegénység felszámolásában részt vevő intézmények munkáját alapvetően az önkéntes civil kezdeményezések segíthetik elő leginkább. A civil kezdeményezéseknek az érintettek köréből kell érkezni. Ezért ez a programpont a szülők közösségi felelősségét célozza meg. Indikátor célkitűzése, hogy minden mikrotérségben egy gyermekszegénység ellen küzdő civil szervezet működjön a jövőben. A civil szervezetekkel való együttműködések segítik a célcsoportok minél szélesebb körben való bevonását. Az általuk rendezett programok mindenki által elérhetőek, a tájékoztatásra nagy figyelmet szükséges fordítani.
A járásban működő civil szervezetek a tevékenységük elősegítéséhez 100 000 – 500 000 Ft-ig pályázhatnak a Gyermekesély Bizottsághoz. A támogatás fejében vállalniuk kell az együttműködést a projekt időtartama alatt. A pályázati támogatás a projektben megfogalmazott célok megvalósítására használható fel.
Az Edelényi kistérség lakossága komoly foglalkoztatási nehézségekkel küzd. Ugyanakkor egyszerre van jelen a munkanélküliség és a munkaerő hiánya is. Az elhelyezkedési esélyeket nagyban nehezíti a megfelelő szakképzettség, sok esetben a megfelelő munkatapasztalat hiánya, A nyilvántartott munkanélküliek több mint fele 35 év alatti, amely azt mutatja, hogy a legaktívabb korban lévő társadalmi csoportok nem tudnak elhelyezkedni. Jelentős probléma a generációkon átívelő munkanélküliség, ami azt jelenti, hogy a legfiatalabb generációnak már a szülője, de a nagyszülője sem dolgozott, így nem munkára szocializálódik. A munkaerő piaci felkészítő tréninggel, javulnak a hátrányos helyzetű, szegénységben élő fiatalok álláskeresési – ezen keresztül a szegénységből való kikerülésük – esélyei.
A tevékenység keretein belül Edelényben évente egy, összesen 4 tréning kerülne megvalósításra.
A hátrányos helyzetű diákok és iskolaelhagyók ebben a fiatal korban, segítséggel könnyebben irányíthatóak, vezethetőek vissza az oktatásba, mint később. A tevékenység megvalósításával segítséget nyújtunk a megfelelő szakma és képző intézmény kiválasztásában, azzal a céllal, hogy a megalapozott döntéshez tudjanak a résztvevők információt gyűjteni. Sok esetben a hátrányos helyzetű fiatalok, családjaik nem rendelkeznek kellő információval, tapasztalattal a munka világából.
A tevékenység keretében a 13-18 éves diákok (7. osztálytól) látogathatnak el a térség kisebb és nagyobb foglalkoztatóihoz. Összesen 10 helyszín, összesen 20 alkalom. Kizárólag a vállalati, vállalkozási szféra látogatása cél, közszféra nem releváns. A látogatások során a Bosch, és a miskolci fodrászat is számításba jöhet.
A kötelező tanórai kerteken kívüli színvonalas szabadidős – sport és kulturális – tevékenységek révén a szabadidő hasznos eltöltésének, az egészséges életmód alapelemeinek elsajátítása, a rendszeres mozgás, a sport, ember életében betöltött szerepének a megismerése, tudatos elfogadása, a halmozottan hátrányos helyzetű személyek, családok életébe való beépülését és felemelkedésükhöz való hozzájárulását segíti elő. A tevékenység megvalósítása során, fontos feladat a kreativitásfejlesztés, tehetséggondozás, iskolai, tanórán kívüli tevékenységek támogatása. A program keretében Edelény iskoláiban szombatonként lehetőséget biztosítunk arra, hogy a gyermekek önkéntesen, a szabadidejüket sportolással, megfelelő körülmények és felügyelet mellett tölthessék el. Nem elég kritizálni a gyermekeket, lehetőséget és teret is kell biztosítani részükre, hogy a szabadidejüket értelmesen tölthessék el.
Az edelényi kistérségben a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek iskolai szünetekben való ellátása – táboroztatás, étkeztetés, korrepetálás stb. - a szabadidős tevékenységek megszervezése kiemelt szerepet kell, hogy kapjon. A szabadidő hasznos eltöltése jelentősen hozzájárul a fiatalok műveltségi tőkéjének, látókörének bővítéséhez, a deviáns viselkedési formák csökkenéséhez, a tanulmányi előmenetel javulásához, a jobb egészségi állapotukhoz, később a munkaerőpiaci versenyképességük növekedéséhez. A nyári táborokban olyan ismereteket szerezhetnek, amihez saját környezetükben nem juthatnának hozzá, számukra ismeretlen közegben kell elsajátítani a helyes magatartásformákat, az alkalmazkodás és elfogadás alapjait. Meg kell ismertetni velük, mit jelent az aktív pihenés, meg kell őket ismertetni egy számukra szokatlan, ismeretlen életérzéssel. Tábori helyszínek: a Balaton, Horpács, Rakaca-tó.
A tevékenység célja a nyáron „kallódó”, unatkozó általános iskolás diákok érdeklődésének sokoldalú kielégítése, szellemi fizikai adottságainak fejlesztése. A tevékenység napközbeni ellátással, gyermekek foglalkoztatásával valósulna meg a nyári szünetekben. A tevékenység helyszíne a helyi általános iskolák, szociális szolgáltatók. Nyaranta 6 alkalommal kerülnének megtartásra a foglalkozások, ezáltal biztosítva a szülők számára a gyermekek felügyeletét. A foglalkozások során a gyermekek a helyben elérhető egyéb programokból (sportpálya, kastélylátogatás, helytörténeti ház, stb.) is ingyenesen részesülhetnek. Foglalkozások várható tematikája:
Edelényben és Szendrőben megvalósítandó programok keretében célul tűztük ki, hogy a fiatalok és szüleik együttes program keretében tölthessék el a szabadidejük egy részét, ahol mintát kaphatnak.
A társadalmi összetartozás, egymás megismerésének és a diszkriminációmentes helyi társadalom kialakításának egyik legegyszerűbb eszköze a közös sporttevékenységek biztosítása. Célunk új sportágak megismertetése, Versenyeken, ügyességi játékokon vegyes csapatok szervezésével egymás elfogadásának elősegítése.
A Szimfónia deklaráltan szociális program, amely a zenét eszközként használja. Szociális program abból a szempontból, hogy közvetlen célcsoportjának tagjai számára olyan támogatást nyújt, melynek segítségével megbecsülést szerezhetnek a helyi társadalomban, erősíthetik a pozíciójukat az iskolában, s újabb és újabb célokat tűzhetnek maguk elé. A csoportos zeneoktatás fejleszti a gyerekek értelmi és érzelmi készségeit, növeli az együttműködésre való képességüket, valamint biztonságot, és a valahová tartozás érzését nyújtja számukra. A program hosszú távú célja a résztvevő gyerekek iskolai lemorzsolódásának csökkentése, tanulási motivációjának, teljesítményének erősítése, s megtalálni azt a területet, ahol eredményt tudnak elérni, ahol sikerélményben lehet részük.
A prevenciós tevékenység feladata, hogy a fiatalok ismereteket kapjanak arra vonatkozóan, hogy mi a bűncselekmény, hogyan zajlik Magyarországon a büntetőeljárás, mi a büntetőjogi életkori kategóriák szerepe, valamint, hogy hogyan kerülhetik el azt, hogy bűncselekményt kövessenek el. Nagyon hatásos, ha az adott környezetben, a börtönlátogatás során láthatják, hogy egy bűncselekmény elkövetésének mi a következménye.
Bűnmegelőzést, a közbiztonság javítását elősegítő programok, feladata, hogy radikálisan enyhüljenek a gyermeki kirekesztés, szegregáció és mélyszegénység szélsőséges formái, csökkenjen az életesélyeket romboló devianciák előfordulása. A prevenciós tevékenységek szükségességét az iskolázottsági és a foglalkoztatottsági mutatók támasztják alá.
A tevékenység célja, hogy csökkentse a szegregált lakókörnyezetből fakadó hátrányokat a gyermekes családok körében; ideértve a társadalmi kirekesztettségből és az alacsony komfortfokozatú ingatlanokból fakadó hátrányokat egyaránt. A közösségi ház további célja, hogy szervezze az itt élők életminőségének javításához szükséges, de hiányzó szolgáltatásokat, valamint az is, hogy a közösségi szociális munka révén képessé tegye az itt élőket érdekeik védelmére, helyzetük javítására.
Az egyes programok jellemzően ebben a közösségi házban kerülnek megvalósításra. A közösségi ház bázisa lesz a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat családgondozóinak és a védőnőnek is, akik itt is elérhetőek lesznek. A ház közvetítője és koordinálója lesz a lakosok részére felajánlott adományok elosztásának (közösségi programok tematikájával összhangban). A közösségi ház mosási, tisztálkodási lehetőséget is biztosít. A tanítási időben a gyerekek részére szervezett programokon uzsonnát, míg a nyári időszakban napi egyszeri meleg étkezést biztosít. Bár a közösségi ház a legnagyobb szegregátum területén helyezkedik el, szolgáltatásai értelemszerűen az egész lakosság részére elérhetőek lesznek.
A családi és sportnapok minden mikro-térségben évente egy-egy alkalommal kerülnek megrendezésre. Cél, hogy a leginkább rászoruló településeken valósuljanak meg. A konkrét helyszínekről a projekt előkészítése során elkészített statisztikai adatok, valamint a menet közben vezetett és esetleg módosult adatok ismeretében a GYEB dönt minden év elején. Előnyt élveznek az aprófalvas települések és azok, ahol magas a roma lakosság aránya. A programok kialakítása úgy történik, hogy egyszerre nyújtson kikapcsolódást, és az egészséges életre való motivációt a felnőtteknek és gyermekeknek egyaránt. A rendezvények mikro-térségenként évente 1-1 alkalommal kerülnek megvalósításra, a teljes projektidőszak alatt tehát összesen 28 alkalommal.
A háztartáskiadásainak tervezése még nem mindenhol tudatos tevékenység. Gyakori tapasztalat, hogy a segélyek, fizetések megérkezésének időpontjában kiköltekeznek a családok, s olyan kiadások is szerepelnek a listán, amire előrelátó tervezéssel nem kerülnének beszerzésre. Jellemző, hogy életviteli ismereteik hiányosak vagy nem helytállóak. A családi tervezéssel, pénzkezeléssel, egyszerű forrásteremtéssel kapcsolatos szokások kialakításában nem kellően motiváltak, tudatosak. Ezért ezeket a szokásokat, vagy a szokások hiányát „átörökítik”.
Ezeken a foglalkozásokon szeretnénk elérni, hogy a gazdálkodási, pénzkezelési ismeretek bővüljenek, ismerjék meg a tervezés, takarékoskodás alapvető elemeit. Keressék azokat a lehetőségeket, melyekkel a családi bevételek növelhetők, kiegészíthetők. Olyan technikák, életvezetési ismeretek átadása, ami nagyobb biztonságot jelen a család számára.
Közösségi munka révén a háztartásban szükséges kisebb felújítási munkálatok kisebb bútordarabok elkészítése, javítása. A programban részvevők 8-10 fős csoportokban nyernek bepillantást a kéziszerszámok használatának, a ház körüli barkácsolás fortélyaiba.
Heti rendszerességgel egy foglalkozás, foglalkozásonként 2-3 óra időtartamban összesen 4 foglalkozás.