1. A tevékenység megnevezése |
8/C Tanoda jellegű programok |
A tevékenység sorszáma és elnevezése (összhangban a pályázati útmutatóval) |
(8) A járás területén hiányzó szociális, gyermekjóléti, egészségügyi, pedagógiai célú kulturális helyi szükségletekre épülő speciális szolgáltatások biztosítása, fejlesztése |
2.A tevékenység időtartama (hónap) |
48 |
3.A tevékenység kezdetének időpontja |
2018. július 01. |
4. A tevékenység befejezésének időpontja |
2022. június 30. |
5. A tevékenység helyszíne(i) (település, intézmény stb.) |
Szendrő |
6. A tevékenység gyakorisága |
folyamatos |
7. Résztvevők száma |
50 fő |
8. Ebből megvalósult 2022. június 30-ig. |
24 +12 +13 = 49 fő |
Tanítás után, heti 2 alkalommal hétfő és péntek délután valósult meg a projekt támogatásával a tanodai foglalkozás 8.osztályos diákoknak. Tanév kezdetén meghirdettük a tanodai foglalkozást, majd szülői támogatással 13 fő jelentkezett. Egy őszi hétfői tanodai foglalkozáson helyszíni ellenőrzés történt. Bár a tanodai foglalkozás kicsit későbbi időpontban a szülői értekezlettel egyidőben került megtartásra, az ellenőrzés eredményeként dicsérő szavakat kaptunk a tanulók aktivitásáról, a mozgalmas, de ugyanakkor differenciált foglalkozásról, a személyre szabott fejlesztésről.
Folyamatosan figyelemmel követték a középiskolák pályaválasztását segítő nyílt napokat, intézménylátogatásokat, pályaválasztási előadásokat, kiállítások hirdetését, előkészítő foglalkozások lehetőségét. Mindezekről tájékoztatták a szülőket és a diákokat.
A tanodába jelentkező tanulókkal egy bemeneti mérést végeztek, képességszintjüket mérték fel, tervezték meg előre a foglalkozásokat, fejlesztési lehetőségeket. Figyelmet szántak a személyiségfejlesztésre, ismeretek bővítésére, beszélgetés formájában tájékozódtam jövőbeli terveikről, közösen áttekintették előző tanévi eredményeiket, tájékozódtak arról, van e jövőképük, rendelkeznek-e a tanuláshoz elég motivációval. Felvették a kapcsolatot, közösen követték a diákok tanulmányi eredményét, aktivitását az útravaló programban is résztvevő tanulók mentoraival. A tanulók számára biztosított tanoda jellegű program nem korrepetáló jellegű foglalkozás, hanem szervezett és tervezett fejlesztő és ismeretbővítő foglalkozások tárháza. A tanórákon túl kiscsoportos foglalkozás formában zajlott a foglalkozás. Sikerélményt nyújtott, hogy nem kellett túlzottan motiválni a tanulókat abban, hogy rendszeresen vegyenek részt a foglalkozáson, sőt gyakran még több tanuló is önként maradt és csatlakozott a tanodai foglalkozáshoz. A tanodai foglalkozás lehetőséggel a gyerekek figyelmét a körülöttük lévő világ ismeretforrásainak gazdagságára, a tudásnak, mint értéknek a jelentőségére irányíthatták. A tanévben a tanodai foglalkozások során tanulók alapképességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztésekor, kiemelten a szövegértés, szövegalkotás, matematikai képességek fejlesztését segítettem. A tanulás támogatására nagy hangsúlyt helyeztek, mert a felzárkóztatás, az iskolai sikeresség, előmenetel elősegítése az önálló tanuláshoz szükséges alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztésével érhető el.
Eddigi tapasztalatok megerősítenek abban, hogy a Tanodai program a tanulóink iskolai sikerét segítette elő. A tanoda jellegű foglalkozások alkalmasak a differenciált fejlesztésre, az egyénre szabott tanulásszervezés kialakítására, megvalósulására. A tervezett tananyag elsajátítása mellett lehetőséget biztosítottam az egyéni problémák és hiányok kezelésére, egyéni beszélgetésekre, veszélyek felismertetésére. Kollégák is felfigyeltek arra, hogy a tanulók aktívan részt vesznek a foglalkozáson. A szülőkkel is folyamatosan tartották a kapcsolatot, a felmerült problémákban, a kamaszkori nehézségekben, hiányzások tekintetében többször kérték a segítséget, szakmai javaslatot. Bizalom alakult ki szülő-pedagógus és a diák között. Fontosnak, tartalmasnak és eredményesnek értékelték a tanoda jellegű fejlesztés lehetőségét tanulóik számára. A fejlesztések, a kortárs csoport erősítése mellett öröm volt, hogy tanulmányi eredményük javult, hiányzásuk csökkent, mindössze egy tanulónál kellett nagyobb odafigyelést szánni és figyelmeztetni a lemorzsolódás veszélyének tekintetében. Sikeresek voltak a közösségépítő játékok, a beszélgetések, ismeretterjesztő kisfilmek megtekintése, az interaktív feladatok, a kulturális foglalkozások, ünnepélyek, ünnepségekre, versenyekre való felkészülés, felkészítés, a generációk közötti kapcsolat erősödése, a tisztelet, az elfogadás, az együttműködés erősödése, a kitartás és a céltudatosság megértése, kitűzése. „Legnagyobb sikert a tanodai foglalkozások tekintetében mind a tanulók, mind a szülők, mind jómagam akkor élhettem meg, amikor a tanév végén az intézményvezetőnk a ballagási ünnepségen kiemelte az osztályok erősségeit, lehetőségeit, sikereit, így a 8.a osztály tekintetében elismerő szavakkal került értékelésre a tanodai foglalkozás. A dicsérő, elismerő szavak hallatán azt tudtuk megélni, hogy nem csak be-be néztek a tanév során a foglalkozásokra kollégák és más osztályok tanulói, hanem az egész iskola előtt méltató szavakat kaptunk a Tanoda foglalkozások sikeréről. A tanévben a foglalkozások során közösen készültünk ünnepségekre, ünnepélyekre, közösen sütöttünk, főztünk, közösen készítettünk karácsonyi ajándékot, tehát folyamatosan motiváltuk tanulóinkat és a foglalkozások zárásaként közösen mentünk el a település cukrászdájába egy közös fagyizásra.”- írta a foglalkozásokat vezető pedagógusok egyike.